Het Monument Luchtoorlog Hoeksche Waard

Het Monument

Begin 2014 is onze vereniging benaderd door de Stichting Luchtoorlog Hoeksche Waard. In 2015 zou een nieuw monument worden onthuld, aan de Antonie van Leeuwenhoekstraat (zo’n 100 meter naast ons clubhuis). Dit zou een monument worden ter nagedachtenis aan alle vliegtuigbemanningsleden die tijdens de Tweede Wereldoorlog boven de Hoeksche Waard zijn omgekomen.

De onthulling

Op 6 juni 2015 was het dan zover. Het monument werd onthuld. Bij de mooie plechtigheid, waar veel publiek aanwezig was, maar ook nabestaanden van de overleden bemanningsleden, hebben wij met onze vereniging bijgedragen tijdens de onthulling, bij het hijsen van de vlaggen, en het aandragen van de kransen.

Adoptie van het monument

In de aanloop naar de herdenking heeft de stichting Luchtoorlog Hoeksche Waard ons gevraagd of Scouting Oud-Beijerland het betreffende monument wilde adopteren. Hier is van onze kant uiteraard positief op gereageerd, en zodoende is het monument door onze club geadopteerd. Iets waar we nog steeds trots op zijn.

Jaarlijkse herdenking

Jaarlijks vindt er nog steeds een herdenking plaats bij het monument, om de herinnering in leven te houden. Hier staan onze Scouts ieder jaar weer klaar om te assisteren bij deze herdenking. Iets wat we ook in de toekomst willen blijven doen.